Opera
op school Orfeo en Euridice
|
Samen met Heleen Heeres
ontwikkelde Lizet een opera-project voor scholen. Voor de
groepen 1, 2, 3 en 4 is de vertel-operavoorstelling Orfeo ed
Euridice. De opera van Gluck wordt in compacte vorm weergegeven
door beide klassiek-geschoolde zangeressen. In 50 minuten
beleven de kinderen het dilemma mee van Orfeo die zijn gestorven
Euridice wel terug mag halen uit het dodenrijk, maar dan niet
naar haar mag kijken. Maar wat gebeurt er als hij het dan toch
doet...
|
|
|
Inhoud:
vertrouwd raken met Opera en klassieke muziek.
In de opera is veel te beleven. ook voor kinderen, maar dan moet
je het wel leren kennen.
La Scala, het beroemde operahuis in Milaan is nogal ver weg.
Daarom komen we met De Kleine Scala naar school: heuse opera in
de klas!
|
De Opera 'Orfeo & Euridice'
van Gluck wordt verteld en gezongen door poppen en twee echte
zangeressen. Samen brengen zij op speelse wijze en in
kinderformaat deze Opera tot leven in de speelzaal op school en
de kinderen doen mee.
Voor de voorstelling komen de spelers in de klas om met de
kinderen uit te zoeken wat er allemaal bij komt kijken als je
een opera gaat maken, het verhaal van Orfeo met zijn probleem
dat hij Euridice wel mag redden maar niet naar haar mag kijken
wordt nog eens uit de doeken gedaan en middels spellessen en
opdrachten worden de kinderen voorbereid op het meespelen in de
opera en proberen ze zelf "klassiek zoals in de opera" te
zingen.
1) Discipline: Muziektheater
2) Doelstelling van de activiteit: Opera naar kinderen brengen.
Kinderen op een speelse manier vertrouwd maken met het begrip
"opera". en een opstapje geven naar de wereld van het klassieke
operarepertoire. Aan het eind van de voorstelling kennen
kinderen het verhaal van de desbetreffende opera; in dit geval "Orfeo
en Euridice" van Gluck, en hebben ze aria's van de betreffende
componist gehoord. Ze hebben geluisterd naar klassieke zang,
zijn bekend geworden met het mythologische verhaal van Orpheus
in de onderwereld en zijn middels de voorstelling, de
spellessen, de voorbereiding op school en het meespeelelement
vertrouwd geraakt met het verschijnsel "Opera".
3) Actief of receptief: Spellessen zijn actief, de
daaropvolgende presentatie is gedeeltelijk receptief, maar met
meespeelelementen en de klas krijgt opdrachten ter voorbereiding
van de voorstelling: zoals het instuderen van een lied, het
maken van maskers en organiseren van hun eigen kostuum.
4) Omschrijving van het project: Bij de presentatie spelen en
zingen de spelers van De Kleine Scala de opera "Orfeo en
Euridice" en de kinderen spelen soms mee; zij vertolken enkele
belangrijke elementen uit de opera, zoals de monsters, de hemel,
ogen/kijkers, water en het orkest. Aan het slot zingen ze
allemaal de finale van de opera mee. Hieraan voorafgaand zijn er
spellessen omtrent het gegeven "opera" en het thema van de
opera. Hierin worden de kinderen voorbereid op deze presentatie.
Deze lessen worden gegeven door de spelers van De Kleine Scala.
5) Groep: 3 en 4
6) Duur van de activiteit: Diverse mogelijkheden; kan in overleg
met de school op maat gemaakt worden.
7) Plaats: klaslokalen en gymzaal van de school.
8) Benodigde faciliteiten: kleedkamer, matten voor de kinderen
om op te zitten, voorbereiding door de leerkracht, speelvlak ±
3x3 m.
|
|